Effektivisera jobbsökningen via sociala medier

Ett personligt varumärke på sociala medier, marknadsföringsjargong som kraschar i maskinrummet eller effektiv jobbsökning? Den här texten håller trycket under kontroll och fokuserar på varför och hur sociala medier kan utnyttjas individuellt vid jobbsökning.

Före sociala medier begränsades interaktionen med representanter för företag närmast till arbetsansökningar och anställningsintervjuer. I och med digitaliseringen har möjligheterna för interaktion mångfaldigats och jobbsökningen har fått en ny dimension.

Sociala medier är redan en viktig del av rekryteringen i företag – du kan ge en mer mångdimensionerad bild av dig själv på sociala medier än i bara en arbetsansökan. Därför ger sociala medier jobbsökningen stor effekt!

Jobbsökning i sociala medier baserar sig på personliga varumärken, dvs. uppfattningar som andra har om dig och din kompetens. All din verksamhet på sociala medier skapar dessa uppfattningar, vare sig du vill det eller inte. Varför inte påverka dessa uppfattningar positivt genom att ta en stund för att planera din kommunikation på sociala medier?

Du är ett varumärke

Personliga varumärken innebär inte att polera den egna förträffligheten med klyftiga tweetar eller LinkedIn-inlägg som dryper av positivitet. Det är interaktion mellan dig själv och ditt nätverk, där du kan presentera din personlighet på det sätt som bäst passar dig. Alla behöver inte vara kvicktänkta ordtrollare. Att följa en saklig linje är också effektivt.

En LinkedIn-profil skapar en bra grund för ditt varumärke. En heltäckande och vårdad profil är en plattform dit du vill styra människor. Genom att kommunicera på sociala medier om innehåll som är intressant för dig väcker uppmärksamhet, varefter profilen erbjuder mer information om dig och dina kontaktuppgifter.

Tänk på hur du kommunicerar

Att väcka uppmärksamhet innebär inte att slänga omkring kommentarer i alla kanaler. Det är bättre att använda en kanal väl än att använda flera dåligt. Det är emellertid viktigt att minnas att varje befintlig profil ska vara representabel. Du kan inte kontrollera vilken profil människor läser.

Sociala medier har överfört makt från arbetsgivarna till dig. På sociala medier kan du kontrollera vad och hur du säger bättre än i en anställningsintervju. På intervjun kan spänningen göra tankarna oklara, men till exempel på LinkedIn kan du utforma kommentaren och publicera den utan tidspress.

Kom ihåg att företagets representanter också är människor. När det kommer till kritan är personliga varumärken bara en diskussion med olika människor om saker som intresserar er.

5 tips för att få fart på det personliga varumärket:

  • Skapa och uppdatera en LinkedIn-profil, sänd kontaktförfrågningar till dina vänner och släktingar.
  • Tänk på vilken/vilka kanal(er) på sociala medier är dina favoriter och du känner att det är naturligt att producera innehåll i. Välj din kanal.
  • Välj tre ämnen som intresserar dig inom ditt område. Följ upp diskussionen, dela innehåll som du tycker att är intressant och delta i diskussionen när det känns rätt!
  • Till en början kan du ställa upp ett mål om att dela en artikel/bild/video per vecka.
  • Glöm brådskan! Att skapa ett personligt varumärke är en lång process, där du ständigt lär mer om dig själv och din bransch. Samtidigt växer ditt nätverk stegvis.

 

Text: Sakari Siilin
Bild: Getty Images

Author

Työkirjan toimitus

Parhaat vinkit työnhakuun ja uraan. Blogissa haluamme antaa tietoiskuja, kertoa tarinoita ja tuoda työnhaun tuoreimmat uutiset juuri sinulle.

Arbetsavtal