Älyrengas aistii liukkauden ennalta

Arto Niskanen valjasti renkaan sisäpuoliset kiihtyvyysanturit tarkkailemaan, miten lähellä pitokyvyn rajaa liikutaan. Tämä on elintärkeä tieto tulevaisuuden itsestään ajaville autoille. Tutkimuksessa hyvään alkuun Niskasen auttoi Aalto-yliopistoon vuosien varrella rakentunut älykkäiden renkaiden tutkimusympäristö.

”Meidän tutkimusryhmässämme on hyvä yhdistelmä teoreettista ymmärrystä asfaltti- ja jääkitkasta sekä osaamista älyrenkaista ja antureista”, Niskanen kertoo.

Niskanen perehtyi tutkimusaiheeseen jo diplomityössään, joka käsitteli vesiliirron mittaamista kiihtyvyysanturien avulla.”Diplomityötä tehdessäni ymmärsin, mitä tekniikalla voisi tehdä ja mitä hyötyä siitä voisi olla.”

Älyrengastutkimuksen tärkeä tavoite on käyttää itse rengasta anturina. Esimerkiksi tieto kitkaa heikentävästä vesipatjasta olisi arvokasta nykyautojen aktiivisille turvajärjestelmille. Nykyiset turvajärjestelmät havaitsevat tilanteen vasta kun renkaan pitokyky on jo menetetty.

”Rengasalan suuri tutkimuskysymys on renkaan kitkapotentiaalin reaaliaikainen mittaus”, Niskanen sanoo.

Lue lisää TEK-verkkolehdestä

Teksti: Petja Partanen
Kuva: Markus Sommers

Author

Työkirjan toimitus

Parhaat vinkit työnhakuun ja uraan. Blogissa haluamme antaa tietoiskuja, kertoa tarinoita ja tuoda työnhaun tuoreimmat uutiset juuri sinulle.

Viimeisimmät blogipostaukset

#TeekkarinTyökirja

SEURAA MEITÄ INSTAGRAMISSA

Urasi ja tarinasi kaip